2015: HUMOR UIT HET ATELIER VAN WIJLEN OLAV BIJKER

Victoria Kloek en Roelof Koebrugge zijn verantwoordelijk voor de Stichting Erfgoed Olav Bijker.
Deze stichting is opgericht tot behoud, het beheer en het publiekelijk maken van het creatieve erfgoed van Olav Bijker.
De biografie over Olav Bijker is in voorbereiding. Voor wie Olav goed gekend hebben is het interessant om te weten
dat hierin het 'OBeyckerEiland' integraal zal worden opgenomen.

Op het moment is een detail van een pentekening van Olav Bijker onbedoeld in de belangstelling gekomen in Frankrijk.
Voorlopig vindt u hierbij een korte schets in woord en beeld alsmede de belangrijkste links betreffende twee kunstenaars, hun
project met een boekwerk, de Vernissage van hun tentoonstelling 'SUR TERRE EN MER' met de reacties van de burgemeester en de Franse pers.

De Ouverture: EEN FOTO EN EEN MONTAGE
2014: In de geest van Olav Bijker heeft Roelof Koebrugge een montage gemaakt met een detail van een pentekening,
uitgevoerd in oostindische inkt, van Olav Bijker.
Aanleiding hiertoe is een foto die Victoria Kloek hem toestuurde.
Op deze foto staat de 'de Sirene van Zierikzee' van de Franse beeldhouwster Sophie Verger met als achtergrond een zee
van Victoria Kloek. De golf met de neushoorntjes is zo amusant dat Roelof het fotoarchief van Olav Bijker induikt op
zoek naar het negatief dat hem voor ogen staat. Voor de telefoon typeert Roelof zijn montage met de woorden:
'...even tussendoor iets leuks voor mezelf.' Sophie Verger is enthousiast. 'Mais c'est parfait! C'est bien pour notre
livre!', het boekje Sur Terre en Mer / Zee - Land waarin het persoonlijke verslag staat van 'Het Project Water'
van Sophie Verger en Victoria Kloek.

Roelof 'speelt' verder met zijn montage. De zee van Victoria is verdwenen. Een grote zon is opgekomen maar die keurt Sophie af.
Bij deze montage schrijft Victoria: 'Een golf gelijk komen de zeemonster aangespoeld.'Les monstres arrivent comme une montée des eaux.'
Als Olav Bijker en als Sophie Verger elkaar zouden ontmoeten... Ontdekt en gerealiseerd door Roelof Koebrugge.'



Naam van de eigenaar van de pentekening is onbekend bij de Stichting- De Chimères van de Notre Dame zijn voor Olav Bijker een onuitputtelijke inspriatiebron.
Erfgoed Olav Bijker.
Montage 2015 © Roelof Koebrugge


FRANKRIJK, VILLERS-COTTERÊTS 19 SEPTEMBER 2015

EEN TENTOONSTELLING IN FRANKRIJK
2015: Het Project 'WATER', dat inmiddels de naam van ons boekje heeft gekregen: 'SUR TERRE EN MER', wordt finananciëel ondersteund
door de 'Conseil régional de Picardie'. De opening van deze Exposite zal plaats vinden op 19 september in VILLERS-COTTERÊTS: een
feestelijke 'Vernissage conférencé' waarbij het boekwerkje zal worden gepresenteerd, dachten we...

Wie schetst onze verbazing de montage van Roelof Koebrugge tegen te komen in een groot artikel van het Franse weekblad l'Express.
We worden geconfronteerd met Censuur.

Het boekje 'Sur Terre en Mer' staat, mede door een afbeelding van Olav Bijker op pagina 22, onder censuur.
Om verwarring te voorkomen staan de gelaakte pagina's op deze site.

Links naar de Franse Pers.
19-09-2015 l'Express
28-09-2015 Le Figaro
28-09-2015 Le Parisien
08-10-2015 L'Union

Op 8 october komt een officiële reactie van de Franse minister van ' Cultuur en communicatie' mevrouw Fleur Pellerin.
De minister veroordeelt openlijk de censuur van de burgemeester van Villers-Cotterêts.

le 8 octobre 2015

Dans une tribune la ministre de la Culture Fleur Pellerin déplore "l' acte de censure"
du Mairie FN de Villers-Cotterêts, Franck Briffaut:

L’art dérange. Il est même vital qu’il dérange et continue de déranger. Car c’est ainsi qu’il suscite la réflexion. En nous obligeant à faire un pas de côté,
il nous offre la possibilité de nous regarder nous-mêmes avec honnêteté et de penser, ne serait-ce qu’un instant, en nous mettant à la place des autres.

Que s’est-il passé pour que soit saisi le livret de l’exposition des artistes Victoria Kloek et Sophie Verget ? Que s’est-il passé pour que soit annulé le
vernissage de « La Montée des eaux » prévu à la médiathèque de Villers-Cotterêts ? En comparant la montée des eaux à celle de l’extrême-droite,
l’exposition a dérangé le maire de la ville et le parti auquel il est affilié.

« Il faut faire en sorte que la culture reste la culture », a expliqué Franck Briffaut pour justifier ce retrait et cette annulation. Mais c’est précisément
ce qui s’est passé ! L’art a fait ce qu’il savait faire de mieux, au bénéfice de tous : l’art a dérangé, et c’est très bien ainsi, et cela doit être ainsi. Car c’est
ainsi que la France est devenue une terre de création, que cette création est devenue patrimoine, et que ce patrimoine, qui fait notre fierté, a été légué et
enrichi par les créateurs du temps présent, de génération en génération.

C’est ainsi que la France s’est imposée aux yeux du monde comme la patrie des artistes, et qu’elle doit continuer de l’être toujours et encore, parce
qu’elle puise dans l’art et dans la création sa grandeur et son avenir. La France est forte de ses artistes, de ceux qu’elle a accueillis par la passé et de
ceux qui créent ici aujourd’hui.

Lorsqu’elle renonce à la liberté pour les artistes, la France renonce donc à elle-même. Lorsque certains de ses élus censurent les artistes - ou font en
sorte qu’ils se censurent eux-mêmes -, ils sabordent l’avenir de la France et notre avenir à tous. Car lorsqu’on commence à s’en prendre à la liberté
des artistes, on finit par s’en prendre à d’autres, parce qu’eux aussi nous « dérangent ».

Voilà pourquoi il est vital d’agir pour que l’art échappe au contrôle du politique. Voilà pourquoi il faut séparer l’artistique du politique.

Voilà pourquoi j’ai voulu consacrer la liberté de création dans la loi, au même titre que la liberté de conscience ou la liberté d’expression. Ces libertés
sont des piliers de notre République. Le projet de loi a d’ailleurs été adopté mardi, en première lecture, à l’Assemblée nationale .

Voilà pourquoi je condamne fermement le geste de Franck Briffaut et que j’apporte tout mon soutien aux deux artistes dont l’œuvre a été censurée.

Voilà pourquoi je continuerai de me battre pour tous les artistes qui sont menacés de censure et d’arbitraire. Je le fais pour notre avenir, au nom de cet
avenir, parce que l’art nous aide à le construire et à l’imaginer.

Fleur Pellerin

           Ministre de la Culture et de la communication.


2017: 'LA SIRÈNE DE ZIERIKZEE' 

'L' art dérange…'
Parijs 2015: Woorden van de Franse minister van cultuur en communicatie, Fleur Pellerin.
Roelof Koebrugge heeft 'La Sirène de Zierikzee' van Sophie Verger samengebracht  met een détail van een pentekening van Olav Bijker.
We kregen te maken met censuur en onbedoeld werd de montage symbool voor '...vrijheid van  expressie van de kunstenaar.'

'LA SIRÈNE DE ZIERIKZEE' N' EST PLUS EN FRANCE'

September 2016: Sophie Verger heeft haar kunstwerk geschonken aan de 'Stichting Erfgoed
Olav Bijker' met de woorden: 'La Sirène de Zierikzee n' est plus en France…'
We hebben herinneringen opgehaald aan de tentoonstellingen in Frankrijk in 2015.
Het was voor ieder van ons de allereerste keer om te ervaren hoe het voelt wanneer
je  kunstwerk wordt afgewezen en tegelijkertijd 'van hoger hand vanuit Parijs en Amiens'
in bescherming wordt genomen: Onze kunst werd veilig gesteld en hiervoor schieten woorden van dank te kort.

2017: 'La Sirène de Zierikzee' wordt inmiddels omringd met het werk van Olav Bijker:
'Humor uit het Atelier'.


Olav Bijker
Montage 2017 © Roelof Koebrugge


Tot zover…
victoria kloek
roelof koebrugge

 


terug naar startpagina